forside_FN-dag

Det er nu 70 år siden, at FN blev grundlagt, og selvom organisationen efterhånden har nogle år på bagen, er den stadig ligeså aktuel som for 70 år siden. FN blev i sin tid stiftet i 1945 for at undgå endnu en verdenskrig, og i den forbindelse formulerede de også vilkårene for menneskerettighederne, som vi også kender dem dag i dag.

 

Musik_350

I Danmark anno 2015 er der mange mennesker, der tager fred og rettigheder for givet, da vi er vokset op under sikre vilkår. Men det er ikke alle steder i verden, hvor der er fred og menneskerettighederne bliver overholdt. 11,5 million mennesker eller knap halvdelen af den syriske befolkning er drevet på flugt (heraf 7,6 million internt i Syrien). FN estimerede i december 2014, at over 220.000 mennesker er blevet dræbt i konflikten, mens mere end 12 millioner mennesker har brug for humanitær assistance i Syrien. Den assistance er FN også med til at give.

Det var derfor oplagt at arbejde med flygtninge i forbindelse med FN-dagen på NSG. Dagens emne var derfor:

Flygtning på flugt.

drama_350

Eleverne skulle ud fra emnet producere nogle værker i enten billedkunst, mediefag, musik eller dramatik. I denne kreative proces skulle eleverne reflektere over, hvilke værdigrundlag FN står for. Eleverne kunne også vinde præmier i kategorierne: Bedste værk, bedste detalje, bedste FN-budskab og mest originale idé. Vinderne fik overrakt et gavekort, som de kunne donere videre til en valgfri NGO. Pugwash organisationen i Danmark gjorde denne dag mulig, da de havde sponsoreret præmier mm til workshoppen. Hele Workshoppen forløb i tidsrummet 8.15 – 15.00. Dagen startede kl. 8:15, hvor eleverne blev præsenteret for det emne, de skulle lave deres produkt ud fra. Herefter blev de sendt ud i grupper i deres respektive fag, hvor de kreative tanker blev drøftet. Efter 5 timers intens kreativt arbejde begyndte eleverne at klargøre deres produktioner til fremvisning.

Endelig kunne eleverne nu præsentere deres produktioner, som bestod af et par musiknumre, 3 film, et teaterstykke samt et utal af malerier. Under fremvisningen kunne eleverne nyde et glas med bobler, som var med til at gøre stemningen endnu mere hyggelig.

billed_352

medie_350


Vinderne:

Billed_351

Mest originale idé: Dan 1.a (Billedkunst) malede et maleri om den diktatoriske magt, der driver folket på flugt. Netop denne hårdhed i værket var grundlaget for, at Dan vandt for mest originale idé. Dan valgte at donere pengene til Røde Kors.

Bedste FN-budskab: Musikholdet optrådte sammen med en støttesang og netop fællesskabet var årsagen til at holdet vandt. Musikholdet donerede deres præmie til Røde Kors.

Bedste detalje: Jens 1.c, Freja 1.b og Helena 1.b (mediefag) producerede en film om et ungt menneske, der fik nok af at se om flygtninge i tv uden at gøre noget ved det. Derfor besluttede hun sig for at gøre noget ved det. Bedste detalje blev givet for filmens hårdtslående vendepunkt, hvor seeren ikke vidste, hvordan hovedpersonen vil handle, da hun fik nok af nyhederne om flygtninge. Filmgruppen valgte at donere pengene til Dansk flygtningehjælp.

drama_352
Bedste værk: Dramatik-holdet vandt prisen for bedste værk som omhandlede en forestillingen om flygtninges vilkår i et tog. Forestillingen var intens og nærværende og satte fokus på hvor ubehagelig, klaustrofobisk og usikker en rejse igennem Europa i et flygtningetog er. Dramatikholdet valgte at donere deres præmie til Dansk flygtningehjælp.

Det var en fantastisk dag, hvor eleverne både fik udfoldet deres kreative talent, men de fik også reflekteret over deres egen hverdag kontra en flygtnings.

Vi glæder os allerede til at fejre FN-dagen til næste år.

drama_700

Vinder af bedste værk – Dramatik-holdet

 

billed_701

Dan 1.a – vinder af bedste detalje

Musik_702

Vinder af Bedste FN-budskab – musikholdet

drama_700

Der vises film

musik_700

FN-støttesang

faelles_700

Der nydes et glas cola mens dommerne voterer